Alla inlägg den 6 oktober 2016

Av Ann-Mari Svanberg - 6 oktober 2016 20:04

Att hitta en balans i det man gör är en oerhörd utmaning. Eller i alla fall för mig och jag kämpar dagligen med olika beslut över små, stora och ännu mindre saker, som på ett eller annat sätt kräver en viss tankeverksamhet.

Under de senaste veckorna och dagarna har jag haft många upplevelser som krävt ännu mer kraft från min sida för att hitta den där ultimata balansen, att känna att jag mäktar med min vardag, mitt jobb, MITT JÄKLA LIV!

Upplevelser på jobbet som varit utöver det vanliga (för mig i alla fall) och som påverkar mig på olika sätt. Situationer och förändringar inom andra delar av detta aktivitetshjul som fyller min kalender.

 

Jag försöker numera följa ett mantra Påverka det Du kan påverka!” Vad kan jag då påverka?

Ja, alltså mitt liv efter jobbet är ju ett sådant och det gör jag. Att hitta den där gyllene medelvägen mellan att utforska mina behov som ”Ann-Mari” och den där andra delen med mina barn. Där känner jag faktiskt att jag har koll i teorin iallafall. Hittat olika strategier, som dock behöver följas…och där brister det för mig. Jag känner ett starkare behov av ett område och då innebär det att andra områden får minimeras. Hur ska man avgöra vad som är bäst? Jag tänker ju en massa, reflekterar över hur saker och ting är och kan bli. Numera kan jag säga att jag tillåter mig att tänka, tillåter mig att ta tid för att känna in min sk intuition, som för mig är en viktig riktningsmarkering. När jag strider mot mig själv, blir det knepigt. Försöker även när denna sk magkänsla säger mig att något inte stämmer, möta det och i en del fall ta reda på vad det var som startade igång min larmklocka. Ofta handlar det om i mötet med andra människor. Har då det senaste märkt att vissa inte kan möta mig i det, utan går i försvar, andra möter mig och då har det visat sig att det handlar om en miss i kommunikationen och då jag uppmärksammade detta, blev kommunikationen ännu bättre. Rätt häftigt faktiskt! Testa, kommunikation är A och O i allt!


Vad kan jag då inte påverka? Saker på jobbet, där man tror att ”ingången” är en annan än vad som faktiskt sker. Plötsliga, osynliga knappar som trycks in och startar igång processer som i akutläget är rejält skrämmande. Känner även där att jag har strategier och ganska bra koll, både i teori samt praktik. Det som då är svårt att påverka är när detta sker överallt, när man inser att nu är läget för mig att jag behöver avlastning, och den inte finns. Då känner jag lite hjärtklappning, att den där utmattningen som jag faktiskt behöver hålla på avstånd börjar sitt återtåg. STOPP! STANNA!

Då inser jag vad jag kan påverka! Mitt förhållningssätt behöver tänkas till kring, igen. Återknyta till mina strategier jag faktiskt har bestämt mig för. Påverka det JAG kan påverka. Så de senaste dagarna har mitt hjärnkontor tänkt en massa saker och fått mig att inse ett och annat om mig själv. En reflektion över vem jag var ”förr” i tiden och den jag vill vara idag. Påminna mig själv om detta och komma till en insikt om mitt jäkla liv och vara stark i min intuitiva förmåga och framförallt lita på den. Inte dras med av andra om det ger en negativ känsla, utan jag bestämmer över min energi… Den är min att förvalta och jag bestämmer. Behövde påminna mig om det. Nu har jag gjort det, mest i teorin, nu ska jag förvalta det i praktiken också…

 

Presentation


Nyfiken, skolkurator, innebandyledare,engagerad, tänkande, idrott, musik, relationer, barn, ledarskap, motivation, förutsättningar. Livet intresserar och livet är NU!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards