Direktlänk till inlägg 19 juli 2016

Grattis på födelsedagen MammaÄngelnCarita

Av Ann-Mari Svanberg - 19 juli 2016 23:45

Fortsätter på temat ”personer vars födelsedagar man inte får fira i verkligheten för de är döda”.

Idag den 20 juli skulle min mamma Carita fyllt 67 år, men hon dog två veckor efter att hon fyllt 41 år, samma ålder som jag är idag. Jag var 15 år när hon dog, samma ålder som min dotter är idag…

Sitter här och tänker på henne, på min mamma och funderar över vilka olika ord som poppar upp i mitt huvud när jag tänker på henne.


Pet shop boys
-  hon älskade ”It’s a sin”. Kommer ihåg när vi bilade ner till Belgien för att kolla in min storebror som skulle spela fotbollscup i Liege… Då gick den låten på radion. Personligen är ”West end girls” favoritlåten…

Hon bakade den godaste kärleksmumsens (fast min är nog godare, tack så mkt Café Brobacken…)

Solhatt, t-shirt och solskyddsfaktor
. Jag är ju född med avsaknad av pigment, något som ALLA I HELA JÄVLA VÄRLDEN mer än gärna påminner mig om VARJE SOMMAR! ”Å, vad du är blek! Är du solskygg? Albino, ett smeknamn för dig! Du vet om att solen skiner ute idag?!? Du ser ut som danska flaggan” Listan kan göras lång på hur folk mer än gärna häcklar mig för min ”vithet”. Tänker då på min mamma, som så ofta sa till mig ”Ann-Mari, du ska ha solhatt på dig, smörja dig, för din hy är vacker och känslig, den tål inte solens starka strålar!” Så idag säger jag bara när alla lustiga personer vill jämföra färg ”jajemän jag är vitast, vill någon känna sig brun, ställ er bredvid mig, så vinner ni och kan känna er nöjda!” Trodde någonstans att det röda håret, fräknarna och den bleka hyn skulle få folk att fatta… men nope… Tänker undvika solen och tänka på vad min mamma sa till mig. Å, så skönt nu fick jag ur mig det också! Så häckla på, jag tänker försöka undvika hudcancer ett tag till…

Engagemang, min mamma (och min pappa) tillhörde den skaran föräldrar som alltid kom på matcher, som körde hit och dit. Som svor när min och storebrors matcher krockade och de inte kunde se bådas.


Luktärter
, mammas favoritblomma, som hon varje år lät växa på baksidan. Önskade att jag haft de i min brudbukett, men det gick inte att ordna.

 
Tänker periodvis ganska mycket på hur min mamma skulle tycka om allt jag gör, är med om, mitt liv. Vad hon skulle tycka om mina barn? Känner en stark saknad i vissa sammanhang. Min mamma fick inte se mig bli gift, inte se mig gravid, inte se mig hantera två barn själv efter att min dog av cancer. Jag fick inte ha en mamma helt enkelt, fick aldrig riktigt lära känna henne. Sen gjorde hon nog en fantastisk insats från början, de där 15 första åren, för jag vill tro att grunden som hon och min pappa la för mig och min bror ändå påverkat mig och mitt sätt att faktiskt resa mig upp efter varje smäll, även om det är oerhört tungt vissa dagar. För som jag skrivit förut…sorg är inget tidsbestämt, det kommer i vågor, i olika sammanhang kan den triggas och då påminns jag om allt jag förlorat.

Blir alltid lite extra glad när vänner från förr påminner mig och delar sina minnen om mina föräldrar genom att kommentera vissa saker på facebook, det gör mig glad   

Så nu tänker jag sitta här och tycka lite synd om mig själv, min storebror och mina barn som inte kan fira Carita/mamma/mormor som idag skulle fyllt 67 år. Tänker lyssna på ”The Pet shop boys” oerhört högt och gråta… 
#Spotify

Grattis på födelsedagen MammaÄngelnCarita

#resdigeftervarjesmäll #livetärnu #sorg #förluster #livet 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Mari Svanberg - 22 februari 2017 21:54

Härdomdagen kom jag hem från jobbet och känslan av “nu orkar jag inte vara förälder mer” var oerhört stark. En vanlig dag på jobbet med möten av olika karaktärer, inget speciellt, inget ovanligt, inget utöver det vanliga, utan helt enkelt...

Av Ann-Mari Svanberg - 17 februari 2017 09:35

“Men mamma jag tycker det är mysig att bara vara med Dig! Kolla film och bara va…” Detta var det spontana svaret från ena tonåringen när jag undrade om det var trist att vi inte gjorde något “kul” på sportlovet. Känd...

Av Ann-Mari Svanberg - 10 februari 2017 13:05

Mitt tålamod prövas varje dag, i så många situationer att jag till slut inser att det handlar inte specifikt om “tålamod” utan det handlar om en livsstrategi som jag valt att ta till mig.   Idag fick jag använda dessa verktyg för att...

Av Ann-Mari Svanberg - 30 december 2016 16:46

Jaha… år 2016 snart till ända, ännu ett år att lägga bakom sig. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta år. Det finns en mängd trista, märkliga, jobbiga, fantastiska, upplevelseberikade situationer som skett under detta sammant...

Av Ann-Mari Svanberg - 1 november 2016 20:14

Ihärdighet. Kampvilja. Seghet. Envishet. Kämpaglöd. Fighting Spirit. Energi. Go. Jävlaranamma. Att resa sig upp efter varje smäll.   Denna sisu-inställning finns i mig, detta finska lynne, jag vet det. Ibland känns den lite långt bort, ibland ä...

Presentation


Nyfiken, skolkurator, innebandyledare,engagerad, tänkande, idrott, musik, relationer, barn, ledarskap, motivation, förutsättningar. Livet intresserar och livet är NU!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards