Alla inlägg under november 2016

Av Ann-Mari Svanberg - 1 november 2016 20:14

Ihärdighet. Kampvilja. Seghet. Envishet. Kämpaglöd. Fighting Spirit. Energi. Go. Jävlaranamma.

Att resa sig upp efter varje smäll.


Denna sisu-inställning finns i mig, detta finska lynne, jag vet det. Ibland känns den lite långt bort, ibland är den oerhört påtaglig. När jag reflekterar och låter mina tankar få plats och framför allt när jag försöker att ställa mig utanför mig själv och se in på mitt liv, så vet jag att den där sisun är närvarande. Det innebär inte att jag KLARAR alla jäkla smällar utan att de ger mig ärr, att de skadar mig, trasar sönder delar av mitt inre. Det vet vi alla vad som händer med ett vitt pappersark som man knöcklar ihop och sen försöka platta ut det igen, hur man än försöker så blir det alltid ett litet veck kvar, en påminnelse om att detta vita ark blivit ihopkrossat till en boll.


Det som sisun ändå påtalar är att faktiskt försöka, göra ett nytt försök, att återskapa ett driv, en vilja att fortsätta, att fortsätta till slutet. Jag har sagt det förut, men jag är en person som gärna upprepar mig. Även om folk kanske stör sig på det, men det struntar jag i...för detta är mina ord, och mina tankar och vissa dagar kan en tanke som man tänkt förut få en annan innebörd. Allt är helt enkelt föränderligt, processer som hela tiden ändrar, förändrar, utvecklas, stoppas, backas, försvinner ett tag, poppar upp. I vissa öron kan det låta hemskt att säga detta, men jag har tränat på några mycket nära personer som skulle säga ifrån…


Jag utmanar mig själv numera och ett är då att “säga högt” vad jag faktiskt känner, tänker och tycker… Det är helt enkelt så att det liv jag lever idag, den personen som är Ann-Mari just nu har nog inte känt ett sådant här sug på livet någonsin… vill se, höra, ta in...känna. Jag utmanar mitt inre, har jag dåligt samvete när jag gör vissa saker? När jag åker ifrån mina barn under några dagar? När jag säger “nej” till roligheter, för att kroppen signalerar “STOPP”? Jag kan känna ett visst obehag och en viss oro, men jag känner även att jag gör “RÄTT VAL” för mig… sen behöver jag få det bekräftat av diverse personer i min närhet, för jag litar inte riktigt fullt på mig själv och det vill jag nog inte…. För det där med att ensam är stark, det har jag provat och det är ingen bra strategi… Att visa sin sårbarhet, sina känslor är något jag måste göra för att jag ska vara nöjd med den JAG vill vara… det dåliga samvetet tänker jag hålla borta, men däremot ska det goda samvetet få ta större plats, vilket inte är det lättaste… fast som mina underbara mostrar sagt till mig…”Anna-Mia, sisun är stark hos dig!” och visst är det väl så att man ska lyssna på de som bryr sig om ens välbefinnande?!? Sen finns det dessvärre människor som säger att de bryr sig, men när det väl gäller då är det tyst... fast det spelar ingen roll...Sisun är stark hos mig, jag vet det!


#Spotify #Sisu 

Presentation


Nyfiken, skolkurator, innebandyledare,engagerad, tänkande, idrott, musik, relationer, barn, ledarskap, motivation, förutsättningar. Livet intresserar och livet är NU!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards