Direktlänk till inlägg 14 augusti 2016

mig själv har jag ju hela jäkla livet…

Av Ann-Mari Svanberg - 14 augusti 2016 15:13

Hänger här i mitt högra hörn av soffan, en soffa som jag uppskattar oerhört. Idag är det söndag och just nu spelar Zlatan sin första match i PL för sitt United. Har tänkt och tänkt hela helgen och nu ska jag försöka få lite av dessa tankar ner här…

Den första arbetsveckan är gjord, imorgon tar den andra vid. Men jag vill stanna lite vid denna vecka som gått, för jag har fått göra olika val som är trista att behöva göra, men om ”jag” ska palla med ”livet” så behövde jag göra vissa prioriteringar.

En dröm jag haft är att bli målvaktstränare, men inser att det finns ingen tid för det, så det var med stark ledsamhet i hjärtat som jag beslutade mig för att avboka målvaktstränarkursen och skjuta denna ”dröm” på obestämd framtid.  Detta gör då att jag kan fokusera på innebandyn och göda mitt intresse av mentalträning och hur jag bäst kan få mina ”killar” att utvecklas på bästa sätt, på individnivå men även på gruppnivå. En utmaning som jag verkligen känner stark inspiration att utveckla och jobba med.

Ett annat val jag fick göra var ”gå på ”Way out West eller inte?” Det fick bli ”inte gå”… Knäna värkte, ryggen likaså, energilös… En del kan tycka att roligheter är väl inget jobbigt? Jo, det är just det, att även om saken i sig är rolig, så krävs det energi och kroppen fattar inte riktigt vad som är vad, den känner påfrestningen på kroppen, alla intryck som en festival medför och det gör mig trött, hjärntrött. Samtidigt att ha ont gör inte saken bättre. (vädret bidrog en del också…)

Detta om val, och att välja ”bort” roligheter är ibland de svåraste valen. Att välja bort tråkiga saker är ju urenkelt. Men att välja bort något för att ens energi är låg, att det inte finns tid, att välja något som kan innebära en utveckling, men innebär att man väljer bort något som ändå är givande är svårt, oerhört svårt.

Mina val innebar att jag fick en härlig fredagskväll med min dotter, då vi hängde på Gamla Ullevi och såg IFK slå Falkenberg. Hon och jag! I lördags  hade vi en mysstund på stan och filmmys på kvällen. Idag har vi gått på en långpromenad och pratat om livet… Hon börjar 9:an och som hon sa ”mamma, det är inte många år kvar i skolan för mig. Snart flyger både jag och Anton iväg. Du får skaffa en hund, så får vi komma och hälsa på!” Det är ju precis så…mina val handlade primärt om att jag ska orka vara ”mamma, kvinna, arbetsför, hushållerska, chaufför, kock, smärtfri, pigg, glad etc etc…”

Så även om jag valde bort roligheter, gav mig valen möjligheter att vara med min dotter, för henne har jag bara hos mig en begränsad tid, mig själv har jag ju hela jäkla livet… Tänk på det, barnen har vi bara till ”låns” sen ska de ut i vida världen och stå på egna ben.

Imorgon blir det en ny arbetsvecka, ser fram emot den. Imorgon kommer min son att behöva tänka över ett val han behöver göra… ett sånt där val som är jobbigt, för man väljer bort något, men för utvecklingens skull kanske det krävs.

Så resten av denna söndag blir det fotboll, ska väl kolla lite golf, sen ser vi nog på ett avsnitt av ”Johan Falk”, jag och min dotter, jag här i ena hörnet av soffan hon i andra, just nu ritandes…


#Spotify #val #livet #prioriteringar #youlearn

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Mari Svanberg - 22 februari 2017 21:54

Härdomdagen kom jag hem från jobbet och känslan av “nu orkar jag inte vara förälder mer” var oerhört stark. En vanlig dag på jobbet med möten av olika karaktärer, inget speciellt, inget ovanligt, inget utöver det vanliga, utan helt enkelt...

Av Ann-Mari Svanberg - 17 februari 2017 09:35

“Men mamma jag tycker det är mysig att bara vara med Dig! Kolla film och bara va…” Detta var det spontana svaret från ena tonåringen när jag undrade om det var trist att vi inte gjorde något “kul” på sportlovet. Känd...

Av Ann-Mari Svanberg - 10 februari 2017 13:05

Mitt tålamod prövas varje dag, i så många situationer att jag till slut inser att det handlar inte specifikt om “tålamod” utan det handlar om en livsstrategi som jag valt att ta till mig.   Idag fick jag använda dessa verktyg för att...

Av Ann-Mari Svanberg - 30 december 2016 16:46

Jaha… år 2016 snart till ända, ännu ett år att lägga bakom sig. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta år. Det finns en mängd trista, märkliga, jobbiga, fantastiska, upplevelseberikade situationer som skett under detta sammant...

Av Ann-Mari Svanberg - 1 november 2016 20:14

Ihärdighet. Kampvilja. Seghet. Envishet. Kämpaglöd. Fighting Spirit. Energi. Go. Jävlaranamma. Att resa sig upp efter varje smäll.   Denna sisu-inställning finns i mig, detta finska lynne, jag vet det. Ibland känns den lite långt bort, ibland ä...

Presentation


Nyfiken, skolkurator, innebandyledare,engagerad, tänkande, idrott, musik, relationer, barn, ledarskap, motivation, förutsättningar. Livet intresserar och livet är NU!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards