Alla inlägg den 22 juni 2016

Av Ann-Mari Svanberg - 22 juni 2016 19:30

Remember: we are under the same sky!  
Denna vackra mening stod på kuvertet som innehöll ett grattiskort från E:s fina vän S i England.
En vänskapsrelation som är så fin och genuin att jag blir tårögd när jag tänker på deras häftiga vänskap. Denna vänskap som uppstod på det där stället som heter ”internet”… twitter närmare bestämt. Ett gemensamt intresse, några twitter mellan varandra, utökas till sms, facetime och slutligen att få mötas irl, i England. Så häftigt, fantastiskt och jag är så glad att min dotter vågar vidga sina vyer.
Tänker vidare på hennes musikintresse och hur hon även där fått massa nya vänner… När vi är i Stockholm, Globen och hon hälsar till höger och vänster på folk… Hur det finns en sån familjär stämning bland dessa ungdomar och att min E är en del av det. Såklart ska man vara vaksam på människor man kommer i kontakt med på nätet, men samtidigt är det en fantastisk möjlighet att få vänner över hela världen. Där har jag som mamma en klar och tydlig roll. Jag frågar, är löjligt nyfiken på vad hon gör på nätet, vilket jag varit från början och det gör att hon kan känna sig trygg med att jag har koll… Sen är hon en trevlig typ på nätet, håller inte på med att häckla folk, trycka ner eller förminska andra människor. Ser henne som ett föredöme.


Sociala medier är fantastiskt. Att kunna möta andra människor i andra forum. Kunna dela erfarenheter, att få ut ett budskap, att exempelvis klara av en utmaning att våga visa sina känslor i offentligheten, att känna en gemenskap med andra, att hitta ”någon” som får det att pirra till i hjärtat igen, ja, nätet är fullt av möjligheter, men även en massa dynga/skit/hemskheter. För oj, vad det finns otrevliga människor som skriver elakheter till människor de aldrig träffat, har massa åsikter som inte efterfrågas, som visar att de själva mår ganska dåligt genom att de läcker sin egen frustration, ångest, avundsjuka mot människor de troligen inte skulle våga säga sina skrivna ord om de mötte den personen i verkligheten. Fundera på om jag ska spinna vidare på dejtingsidor, men nope det får bli en annan dag…


Nu sitter E här på vardagsrumsgolvet och pusslar… Köpte ett 500 bitars idag. Ena stunden twittrandes med kompisar i Europa om dagens fotbollsmatcher, i nästa letar efter kantbitar bland dessa små pusselbitar, som kommer att bilda en fin bild, delar som blir en helhet… A i högra hörnet av soffan, jag i vänstra, på TV:n kvitterar precis Österrike mot Island…

Fotboll är en härlig sport! Hemsk, underbar, orättvis, rättvis, vacker, ful, energisk, falsk, ärlig… ungefär som livet!

Men heja Sverige! Hoppas på vinst! Men det kan bli svårt när de möter två av mina favoritspelare, som finns i det belgiska laget… Eden Hazard och Kevin De Bruyne. Heja Sverige!!!

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Nyfiken, skolkurator, innebandyledare,engagerad, tänkande, idrott, musik, relationer, barn, ledarskap, motivation, förutsättningar. Livet intresserar och livet är NU!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards